Főoldal Fórumok Fórum Mi a különbség a gyártói és a forgalmazói jótállás között?

Ez a téma tartalmaz 0 hozzászólás, 1 résztvevő, és utoljára frissítette:  Versenyügyi Tanácsadó Iroda 2 évvel ezelőtt.

1 hozzászólás megtekintése (összesen: 1)
  • Szerző
    Hozzászólások
  • #10764

    A HTC Csaba által felkeresett szerviz szerint az, hogy utóbbit nekik joguk van hirtelen felindulásból visszavonni pl. a legváratlanabb dolgora ráhúzott, univerzális “nem rendeltetésszerű használat” miatt. De Csaba, ne higgy nekik!

    Kedves Tékozló Homár!

    Egy mobiltelefon garanciális ügyintézésével kapcsolatban szeretném kikérni véleményeteket.

    Az eset a következő. 2014 novemberében vásároltam egy HTC M7mini készüléket. A telefon kb. fél év után rendszeresen zárolta a SIM kártyát, így visszavittem a forgalmazóhoz, aki garanciálisan cserélte a SIM olvasót. Most szeptemberre elértük azt, hogy a SIM olvasó ismét hozza a hibákat, valamint a fülhallgató érzékelő is vacakol. Továbbá a telefon oldalán megjelentek repedések. Ezek szépen lassan jöttek ki az idő folyamán. Az utóbbi időkbe egyre több ilyet tapasztaltam. Mivel a telefont nem ejtettem le, és nem érte semmi olyan külső behatás ami ezt indokolná, így arra gyanakodtam, hogy az amúgy sűrűn melegedő eszköz, valószínűleg nem bírja a hőingadozást és esetleg attól repedezhet. (Ez persze csak egy ötlet volt). A repedéseknél nem látszik festék leütés, vagy horzsolás.

    Így tehát visszavittem a telefont ismét a forgalmazóhoz. Elmondtam a tüneteimet és a panaszaimat. A pocsék kiszolgálás mellett azért eljutottunk odáig, hogy elküldik a telefont a szervizbe. Egy hét elteltével egy hölgy telefonált az üzletből, aki elmondta, hogy a szerelők nem mernek hozzányúlni a telefonhoz, mert a repedések miatt biztosan szét fog esni a telefon, és nem tudnak vele így semmit csinálni. Szóval 20 000 Ft ellenében cserélnék a hátlapot és a repedt oldaldarabot, ha erre igényt tartok. (Az amúgy 86 000 Ft-os telefonon). Ekkor kicsit kiakadtam, hiszen a telefon garanciális, és ez az én olvasatomban azt jelenti, hogyha gond van vele, akkor a gyártó azt ingyen cseréli. Hiszen erre vállalt garanciát. Utána kaptam egy kisebb fejmosást arról, hogy van gyártói garancia, illetve van forgalmazói garancia. Ebben az esetben a forgalmazói garanciáról van szó, ami nem terjed ki az ilyen jellegű hibákra. Én nem kértem a cserét és megkértem őket, hogy amit lehet javítsanak, mint legutóbb.

    A telefon újabb egy hét után visszajutott hozzám. Párom ment a készülékért. A boltban közölték vele, hogy nem lehet garanciálisan javítani, és amúgy meg a nem rendeltetés szerű használat miatt megvonják a forgalmazói garanciát. Erre kapott egy helyben megírt „papírt”, melybe le van írva, hogy nem rendeltetés szerű használat miatt a telefon teljes mértékben elvesztette a rá vonatkozó garanciát. Aláírás és pecsét. (forgalmazói).

    Erre betelefonáltam, hogy mivel indokolják a garanciamegvonást, hiszen nem láttam semmilyen szakértői véleményezést vagy iratot erről. Azt a választ kaptam, hogy ők mint forgalmazók, megvonhatják a forgalmazói garanciát, és ezt meg is tették. El lehet vinni egy független szakértői tesztre, ahol ezt majd nekem is bebizonyítják. Ennek ár 5 000 Ft. Kérdeztem, hogy mi történik ha esetleg az jön ki, hogy ez anyagfáradás. Erre azt a választ kaptam, hogy ilyen nem történhet. Ezek után kérdeztem, hogy nem vihetném-e én be oda, hiszen közelebb vagyok. Erre is nemleges választ kaptam. Mert hogy ők nekik van szerződésük az említett céggel.

    Érdeklődni szeretnék, hogy ebben a helyzetben mi lehet a teendő. Lehet-e úgy megvonni forgalmazói garanciát, hogy ezt semmilyen általam látott dokumentum nem igazolja.

    Válaszotokat előre is köszönöm.

    üdv:

    Csaba
    Így látják a GVTI-fogyasztóvédők:

    Kedves Csaba!

    Persze nem látjuk a telefonod állapotát és hibáját, de a leírtak alapján elmondható, hogy a vállalkozás azon gyakorlata, hogy úgy foglalt állást a jótállási igény érvényesíthetősége kérdésében, hogy döntését szakvéleménnyel nem tudja alátámasztani teljességgel elfogadhatatlan. Az egy év jótállás jogszabály alapján jár a fogyasztónak, melyet saját hatáskörben megfelelő szakvélemény hiányában a forgalmazó nem vonhat meg. A szakvéleménnyel kapcsolatban pedig elvárás, hogy olyan szakértőtől származzon, aki szakmailag kompetens és független, így állásfoglalása egyértelmű, pontos és egzakt választ ad arra a kérdésre, hogy a telefon hibája megvolt-e már a vásárláskor, avagy később keletkezett. A szakértői vélemény elkészítésével felmerülő költségeket pedig a vállalkozás nem háríthatja át a fogyasztóra.

    A gyártói és forgalmazó jótállás közötti különbségtételt nem nagyon értjük, hiszen olyan létezik, hogy a gyártó kedvezőbb (rendszerint hosszabb) jótállást is vállal a termékre, akkor ezek automatikusan átszállnak a fogyasztóra a vásárlással (persze ha a fogyasztó tud ezekről), de ezek a kötelező jótállástól kedvezőtlenebbek nem lehetnek.

    A leírtak alapján úgy tűnik, hogy a vállalkozás nem tett eleget a jogszabályban foglalt azon előírásoknak, melynek alapján mentesülne a jótállási kötelezettsége alól. Javasoljuk, hogy ne hagyd annyiba az ügyet. Indíts eljárást Békéltető Testület előtt, 2015.szeptember 11-ét követően kötelesek a bepanaszoltak is megjelenni a testületi meghallgatásokon.

    Jogi háttér:

    A fogyasztói szerződések esetében külön jogszabály írja elő a jótállási igények intézésének eljárási szabályait. (19/2014 (IV.29.) NGM rendelet) Ennek alapján a vállalkozás a minőségi kifogásról jegyzőkönyvet köteles felvenni, melyből egy másolati példányt a fogyasztó részére át kell adnia. Ha a vállalkozás az igény teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a fogyasztót. Ezen időszak áll rendelkezésre arra, hogy feltárja, hogy a hiba oka mikor keletkezett. Az egyes tartós fogyasztási cikkekre ugyanis egy év kötelező jótállás vonatkozik, mely idő alatt köteles helytállni a hibás teljesítésért. (151/2003. (IX.22.) Kormány rendelet) Ha mentesülni akar a kötelezettség alól, neki kell bizonyítania, hogy a fogyasztó által felismert hiba a vásárlást követően keletkezett. Ennek formáját nem szabályozza a törvény, de a polgári eljárásjogi szabályok értelmében szakértői bizonyítás az elfogadható.

1 hozzászólás megtekintése (összesen: 1)

Be kell jelentkezned, hogy válaszolhass.