tanacsado_iroda másolat

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda koordinátora arra figyelmeztet: ne dőljünk be minden kedvezőnek tűnő ajánlatnak.

Vége az ünnepeknek, sokan szeretnék kicserélni nem megfelelő méretű vagy épp nem tetsző ajándékukat. Kogyilla Tímea, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda koordinátora elmondta, a fogyasztók leggyakrabban a vásárlásaik során tapasztalt megtévesztések és a termékek rossz minősége miatt fordulnak hozzájuk segítségért. A szakértő arra figyelmeztet: ne dőljünk be minden kedvezőnek tűnő ajánlatnak.

Dehir.hu: Nagy forgalom van a fogyasztóvédőknél az év elején? Tart még az ünnepek utáni roham a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodáknál?

Kogyilla Tímea

Kogyilla Tímea: Aki nem megfelelő színű, méretű vagy egyéb okból nem tetsző ajándékot kapott, és a két ünnep között nem volt lehetősége bemenni az üzletbe, még most érdeklődik arról, hogyan tudná ajándékát kicserélni vagy az árát levásárolni. Sokan nem konkrét ajándékot, hanem pénzt vagy ajándékutalványt kaptak szeretteiktől, amit még most használnak fel. Az ajándékutalványok felhasználásnak szabályai, a nagy leértékelések során tapasztalt megtévesztő árfeltüntetés és a fogyasztót megillető szavatossági, jótállási jogokról történő félretájékoztatás okán év elején is sokan fordulnak segítségért irodáinkhoz.

Dehir.hu: Milyen panaszokkal érkeznek a debreceniek? Vannak slágertermékek, amelyekkel elégedetlenek?

Kogyilla Tímea: A fogyasztók leggyakrabban a vásárlásaik során tapasztalt megtévesztések, a termékek rossz minősége és a vállalkozások nem megfelelő panaszkezelése miatt fordulnak tanácsadóinkhoz. Különösen érzékeny terület az elektronikai és távközlési termékek meghibásodása – nagyobb háztartási eszközök, telefonok –, ugyanis az nagy mértékben érinti a fogyasztók mindennapi életvitelét, így szeretnék, ha ügyük mielőbb megoldódna. Azt tapasztaljuk, hogy a javításra előírt 15 napos határidőt csak ritkán tudják betartani a vállalkozások, ezért a fogyasztók sokszor nemcsak az adott termékben, de magában az üzletben is elvesztik bizalmukat, ami még nehezebbé teszi a mielőbbi békés igényérvényesítést. Bár 2015  végén az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés szabályai szigorodtak, nem csökkent számottevően a problémás ügyek száma. Az ilyen típusú ajánlatokkal elsősorban a nyugdíjas korosztályt keresik fel, és kihasználva megromlott egészségi állapotukat olyan termékeket ajánlanak megvételre, melyek valójában nem is rendelkeznek a nekik tulajdonított gyógyító hatással. Más esetben, bár jól hangzik, ha azzal hívnak fel, hogy segítenek a már meglévő üdülési jogunk értékesítésében, sajnos gyakran a szavak mögött nincs igazi tartalom, így ezeknek az ajánlatoknak se dőljünk be! Gyakran a vállalkozások is megtévesztés áldozataivá válnak, az ingyenes irodaszercsomagról kiderül, hogy fizetős, és nem minden számla az, ami annak látszik. A fogyasztókat és a vállalkozásokat is óvatosságra intjük, ha valami túl szép, hogy igaz legyen, az valószínűleg nem is az.

Dehir.hu: Mi az önök elsődleges feladata: megoldást kínálni? S milyen jogkörrel rendelkeznek? Lesz következménye annak, ha fellépnek egy-egy szabálytalan kereskedéssel vagy gyártóval szemben?

Kogyilla Tímea: Ahogy az a nevükben is olvasható, tevékenységünk elsődlegesen tanácsadásra terjed ki. Miután feltártuk a problémát, tájékoztatjuk az ügyfelet arról, hogy van-e keresnivalója az ügyben, és ennek megfelelően tanácsot nyújtunk a további igényérvényesítéshez. Hatósági feladatköröket nem látunk el, vállalkozásokat nem áll módunkban ellenőrizni és bírságolni. Abban segítünk, ami a hozzánk fordulóknak a legfontosabb: hogy a fogyasztóknak sikerüljön hozzájutni egy hibátlan termékhez, a rosszul elvégzett munkát végre kijavítsák, vagy a fogyasztók újra pénzüknél legyenek.

Kiss-Benedek Damarisz debreceni tanácsadó segít az egyik ügyfélnek

Dehir.hu: Miben tudnak segíteni? Van kimutatásuk arról, milyen arányban oldódnak meg a panaszok?

Kogyilla Tímea: Ha álláspontunk szerint az ügyben érdemes további lépéseket tenni, elsőként felvázoljuk az igényérvényesítés útját. Az első lépés mindig az, hogy a szolgáltatóval kell megpróbálni rendezni a vitás ügyet. Ha ez nem vezet eredményre, javasolni szoktuk a Békéltető Testület ingyenes eljárását, ahol a meghallgatáson az adott megyében székhellyel rendelkező vállalkozások kötelesek személyesen megjelenni, ami nagyban növeli a megegyezés esélyét. Tanácsadóink a mind a panaszlevél, mind a kérelem megírásában díjmentesen segítenek ügyfeleinknek. Ha jogszabálysértést észlelünk, tanácsot adunk abban is, hogy melyik hatósághoz érdemes bejelentést tenni. Az elmúlt évben ügyfeleink panaszára több vállalkozás ellen indult eljárás a Gazdasági Versenyhivatal előtt, melyek egy része bírságkiszabással már le is zárult. Ügyfeleink pozitív visszajelzései alapján elmondható, hogy az ügyek nagy része a segítségünkkel megoldódott.

Dehir.hu: Mit tanácsolnak, mikor, milyen ügyekben keressék fel Önöket? S mivel felszerelkezve?

Kogyilla Tímea: Akár fogyasztó, akár vállalkozás, ha úgy érzi, hogy nem megfelelő tájékoztatással megtévesztették vagy jogai csorbultak, esetleg azok érvényesítésében korlátozták, keresse fel tanácsadóinkat, akik a hét minden munkanapján napi négy órában (H, Sz: 12:30 – 16:30 K, Cs, P: 9:00 – 13:00) várják a megkereséseket. Legyen szó üzletből vagy üzleten kívüli vásárlásról, utazásról, valamely hírközlési vagy közüzemi szolgáltatás igénybevételéről, üzletfelek megtévesztéséről, kartellről, gazdasági erőfölénnyel való visszaélésről, megtévesztő tájékoztatásról, felkereshetik személyesen irodánkat (4025 Debrecen, Vörösmarty utca 13. II. em., 203.), hívhatnak minket (+36 52 500-731) vagy írhatnak e-mail címünkre (debrecen@versenyugyi-tanacsadoiroda.hu), illetve a Facebook oldalunkra.

Ahhoz hogy objektíven lássuk a problémákat és tudjunk segíteni, rendezni a vitás helyzetet, tudnunk kell a bepanaszolt vállalkozás nevét, ismernünk kell a megkötött szerződés tartalmát és az általános szerződési feltételeket, a szolgáltatást nyújtó honlapjának címét. Ezekkel az információkkal felszerelkezve várjuk mindazokat, akiknek az igényérvényesítésük során fogyasztóvédelmi vagy versenyjogi segítségre van szükségük.

Write a comment:

You must be logged in to post a comment.

logo-footer

MARADJON KAPCSOLATBAN: